VELKOMMEN HÅND
Mette Winckelmanns soloudstilling hos Avlskarl Gallery undersøger interaktion imellem hånd, materiale og rum. Netop hånden og dens tegn har altid spillet en afgørende rolle, ikke mindst tilbage i renæssancen og barokken. Håndens tegn kunne læses både som en velsignelse og forbandelse – og stadig i dag er den knyttet til nærvær, behov og begær, kroppens redskab som muliggør handling.
I udstillingens værker er stykker af allerede bearbejdet, vævet og indfarvet stof klippet og revet ud af sin oprindelige sammenhæng, for derefter at blive samlet i en ny sammenhæng, en konstruktion, der tager udgangspunkt i en form for grid. Dette grid er dannet ud fra det enkelte værks eget mål og i hvert værk håndteres dette udgangspunkt forskelligt.
Collagernes overflade lader ingen tvivl tilbage om netop håndens fysiske nærvær. Folder, flossede kanter og lagdelte opbygninger afstedkommer og manifesterer rytme og repetition, og I udstillingens både mindre koncentrerede og større monumentale værker rækkes ud efter hele kroppen.
I forbindelse med ferniseringen VELKOMMEN HÅND den 10. Marts 2016, er der reception for Mette Winckelmanns artist-book, som også bærer udstillingens titel. Bogen tager udgangspunkt i ligestillingsproblematikker, diskussioner om identitet og vilkår, og udgives i forbindelse med 100 året for vedtagelse af Danmarks Riges Grundlov af 1915. Kvinder kunne nu deltage i valg både som vælgere og som kandidater. En anden gruppe der også fik stemmeret i 1915 var “folkehold”: folk i landbruget, tjenestefolk eller lærlinge og svende inden for handel og håndværk.
Pressemeddelelse, Galleri Avlskarl