news

June 2017

UH WHA WHA
Den Danske Radeerforening, medlemsudgivelse 2017,
oplag 400 ex., håndholdt tekstiltryk på bomulds stout,
tekst af Maria Kjær Themsen

2 3 IMG_8442 påforsiden IMG_8431 1

Tre Kroner af Ler:
trekronerafler

March 2017

Skærmbillede 2017-03-20 kl. 14.38.16New video on Louisiana Channel:
”You must evaluate whether the system you’re part of could be effectuated differently.” Meet artist Mette Winckelmann, who believes that abstract painting communicates deeper than language, and explore her visual take on gender politics.

December 2016:
Artist talk tirsdag den 6. december kl. 13.00-15.00 i Kunsthal Aarhus,
J.M. Mørks Gade 13, Aarhus. Den er åben for alle og der er fri entré.
skaermbillede-2016-12-05-kl-12-37-21

Taking part in this groupshow in Århus december 2016:
BLACK & WHITE-ish
Mette Winckelmann, Anders Bonnesen, HuskMitNavn, Julie Nord, Hesselholdt & Mejlvang, Søren Benhcke, Rose Eken, Frode Steinicke, Iben Toft Nørgård, Kaspar Bonnén, Benjamin Edmiston, Ragnar Persson, Rachel Cattle, Hanne Nielsen & Birgit Johnsen, Andreas Schulenburg, Louis Reith, Matias Malling Mortensen, Torben Ribe, Jonas Liverød, Kamilla Jørgensen, Tina Maria Nielsen, Lene Desmentik, Tina Scherzbergskaermbillede-2016-12-01-kl-12-16-23

Crown of Clay, -Public Commission coming up spring 2017
img_6730

-Represented in: Vitamin P3, new perspectives in Painting
PHAIDON, Oktober 2017 img_6784 img_6785

Selvhenter in Come Undone, Oktober 2016img_6544img_6538img_6563img_6439

Come Undone, Overgaden, Copenhagen
Opening friday, september 2, 17.00IMG_6179IMG_6178

preparing…
IMG_5576

Painting or underwear, painting or textile, painting or text…
some pieces…
oggul

underwear

bag

Nordkystens Kunst Triennale, opening June the 4th.
Ceramic after transformation…
Drink Me: Blood Phlegm and Bile
bsg4 bsg3 bsg2

May 2016
Working on a new piece for The National Gallery of Denmark:
IMG_4491 IMG_4489 IMG_4507

Ceramic imitations of medieval objects soon transforming into:
Drink Me. Blood Phlegm and Bile
drink me4

Welcome Hand
BOM DIA BOA TARDE BOA NOITE
ISBN 978-3-943514-61-2
Published on the occasion of the centenary of female suffrage in Denmark – the passage of the Constitutional Act of Denmark in 1915.
50 sheets / 100 images / 200 pages
IRIS print: Knutzon Grafik
Print run: 500
The publication is supported by the Danish Arts Foundation
welcomehand

February
Interview, Magasinet Kunst
(magasinetkunst.dk)

Skærmbillede 2016-02-22 kl. 21.39.49

Next Soloshow, Avlskarl Gallery, march 10th.: Welcome Hand
+artistbook, 200 pages, iris print: black red, Welcome Hand

feb. the 22th. -printing Welcome Hand
trykbord

Moire…
moire

teaser
teaser: Welcome Hand, Avlskarl Gallery, March 2016

hjælpenssten
Hjælpens Sten, 24 pages

15.01.16
invite_550_700px2

Groupshow, January 8., Avlskarl Gallery, Copenhagen:
Skærmbillede 2016-01-06 kl. 14.20.18

Elisabeth, George and Louise
materializes in January…. Hjælpens Sten /Ebenezer
Den Frie, Jan. 15. 2016
sten

December:
-preparing for the next soloshow febr/mar:
VELKOMMEN HÅND / WELCOME HAND
web_olderwomansketch

web_teaser

Sorø Museum of Art June 19. – August 30.
skabelsen er endnu ikke afsluttet
Skabelsen er endnu ikke afsluttet / Creation still Goes on
collage og skjorte, 2015, (Tråde på Tværs 2015)

UDSTILLING
overblik 1
overblik 2

Vejle Museum of Art, June 6. – September 27.
Wall Drawing: Sketch of Resistance and Freedom
(watch timelapse video of process:
https://www.youtube.com/watch?v=wuqJArD1Jck )
Skærmbillede 2015-08-20 kl. 10.11.35

April:
Conversation with Michael Jeppesen: kopenhagen.dk
kopjephttp://kopenhagen.dk/magasin/magazine-single/article/best-of-67-x-kunst-mette-winckelmann/

March, 26th…  :-)
eckersbergmedaljen

In June:
Sorø Museum of Art:
Tråde på tværs. Mette Winckelmann og den konkrete kunst
“Sorø Kunstmuseum planlægger i øjeblikket udstillingen
Tråde på tværs. Mette Winckelmann og den konkrete kunst,
der vises fra 19. juni til 30. august 2015.
Udstillingen indgår i serie af sommerudstillinger, hvor unge danske kunstnere interagerer med museets samling eller med en soransk kontekst (senest Tue Greenfort).”

In April:
Market Art Fair, Stockholm, 17-19 april 2015
Gallery Morten Avlskarl, Copenhagen
(Gregor Hildebrandt, Mette Winckelmann, Sergei Jensen)

Jan. 2015:
Louisiana, Humlebæk, 13/1 2015
Skærmbillede 2015-01-14 kl. 12.29.05

Værker fra Celia Aschers donation
Billedkunstner Mette Winckelmann og museumsinspektør Anders Kold
i en samtale om den konstruktive kunst.

I forbindelse med udstillingen af hovedværker fra den amerikanske kunstsamler Celia Aschers gave til Louisiana har billedkunstneren Mette Winckelmann og museumsinspektør Anders Kold en samtale om perspektiverne for den konstruktive kunst.
Med udgangspunkt i små perler af kunstnere som Kazimir Malevvitj, Alexander Rodtjenko, Varvara Stepanova og Wassily Kandinsky vil begge give deres bud på værkerne, men også i dialogisk form søge at pege på perspektiver fra disse pionerer med holdbarhed og relevans for kunsten nu.
Omkring 50 værker fra samlingen udstilles i perioden 13. januar – 22.marts i Nordfløjens Jorn-rum. Værkerne er alle skænket til Louisiana af Celia Ascher en af museets mest trofaste og generøse private støtter gennem tiderne. Celia Ascher døde tidligere på året og med udstillingen kan Louisiana for første gang vise nye værker tilgået samlingen af bl.a. Jackson Pollock, Picasso, Miró og Kandinsky.
__________________________________________________________________

nov. 2014
“Mette Winckelmann tildeles Danmarks største malerlegat:
Jens Søndergaard og Hustrus Mindelegat blev i år tildelt Mette Winckelmann ved en overrækkelse 19. november på Statens Museaum for Kunst,”
Se links med motivation af Mikkel Bogh: http://kopenhagen.dk/magasin/magazine-single/article/mette-winckelmann-tildeles-danmarks-stoerste-malerlegat/ http://www.kunsten.nu/artikler/artikel.php?mette+winckelmann+jens+soendergaard+og+hustrus+mindelegat+mikkel+bogh

__________________________________________________________________
Right Now: I Like Older Woman

Modernautställningen 2014
Society Acts, 20 september 2014 – 25 januari 2015
Moderna Museet Malmö

Installation in the museum:

work in progress, August 2014:
acrylic on printed fabric and canvas, 750 x 250 cm.
+ me

mobile: colored iron, 166,67 x 500 cm.:

Juni 2014:




__________________________________________________________________
November the 30th. 14-16
Belief and Superstition
opening reception at just finished Public Commision for Viborg Kunsthal

12.086 brikker i Mette Winckelmanns kolossale mosaik til Viborg Kunsthal har fundet deres rette plads.
Mette Winckelmanns værk ’Tro og Overtro’ til muren ved Viborg Kunsthal står færdigt. En overflod af geometriske former skåret ud i betonfliser er opsat i en gigantisk mosaik af 211 patchworkmønstre på den 500 m2 store mur.

__________________________________________________________________
15. november 2013
Patchwork som organisk system

Mette Winckelmann tager ofte afsæt i håndværk og håndarbejde i sin kunst, hvor forskellige materialer kombineres og undersøges.
I værket til Viborg Kunsthal er udgangspunktet patchwork, en teknik hvor stofrester klippes ud i geometriske former og sys sammen i mønstre, der tilsammen danner en større helhed, f.eks. et tæppe. Der er et vigtigt socialt aspekt forbundet med udførelsen, der traditionelt foregår i fællesskaber, hvor stoflapper og mønstre udveksles og videreudvikles. Patchwork er med andre ord et håndværk, hvor mindre dele tilsammen udgør en helhed i et foranderligt og organisk system.
I murudsmykningen ’Tro og Overtro’ har Winckelmann ladet patchworkets stoflapper finde vej til et nyt, men også dagligdags materiale: den samme 30 x 30 standard flise, som ligger i flisegangen, der løber parallelt med muren gennem kunsthallens have. På muren optræder betonfliserne i fem grå nuancer, som her træder i stedet for det traditionelle patchworks spraglede farver.

Tro og overtro
Inden for patchworkets tradition har de enkelte mønstre identificerende titler, der gennem tiden er blevet overleveret og videreudviklet via de sociale og religiøse fællesskaber. En del af dem har baggrund i kristendommen, mens andre refererer til andre former for tro – og overtro.
Til murmosaikken har Mette Winckelmann udvalgt 100 forskellige mønstre med titler som Edens Have, Israels Børn, Tornekrone, Skæbnehjulet og Lykkekløver, der alle refererer til menneskers konstante søgen efter svar og sandhed.
Mønstrene er ikke anbragt i rangorden efter trosretning eller indhold, men optræder ligeværdigt i deres placering side om side på muren. Og hvor de møder hinanden, opstår der – for den, der tager en gåtur langs med muren – helt nye og uforudsigelige former og mønstre.
De geometriske mønstre strækker sig på muren i tre rækker i alle verdenshjørners retning og er beskåret i top, bund og sider, som kunne mosaikken fortsætte uendeligt.

Fakta
’Tro og Overtro’ indvies den 30. november kl. 14.00, Viborg Kunsthal, Riddergade 8, 8800 Viborg.
Værket er blevet til i et samarbejde mellem Statens Kunstfond og Viborg Kommune. Den økonomiske ramme er på 2,4 mio. kr., hvoraf kunstfonden har bidraget med 1,8 mio. kr. og Viborg Kommune med 600.000 kr.

__________________________________________________________________
October 2013
Lesbian Herstory Archives, NYC

__________________________________________________________________


__________________________________________________________________
14. September 2011
Lucky Pieces
Kunstmuseet Brundlund Slot, Åbenraa


__________________________________________________________________
29. Jun 2013
Belief and Superstition
40 tons of concrete, 9175 Bauhaus Tiles,
on its way to be part of the work “Beliefs and Superstitions”:

*******************************************************************************************
Looking forward to show some works in Stockholm, Copenhagen, Helsinki and Oslo:
Carnegie Art Award:
The participating artists for the Carnegie Art Award 2014:
Max Book (SE), Einar Garibaldi Eiríksson (IS), Dag Erik Elgin (NO), Davið Örn Halldórsson (IS), Ib Monrad Hansen (DK), Jani Hänninen (FI), A Kassen (DK), Liisa Lounila (FI), LG Lundberg (SE), Marika Mäkelä (FI), Mie Mørkeberg (DK), Anna Retulainen (FI), Riikko Saakkinen (FI), Børre Sæthre (NO), Sophie Tottie (SE), Alexander Tovborg (DK), Mette Winckelmann (DK).

The inauguration of the eleventh exhibition, with the award ceremony, will take place in November 2013.

__________________________________________________________________
June 2013
Pine Needles, Buttermilk, Paper Towels

__________________________________________________________________
PINE NEEDLES, BUTTERMILK, PAPER TOWELS

New Solo Show in Copenhagen,
Opening thursday 30th. of may, 17.30

__________________________________________________________________
ABSTRACT POSSIBILITIES
6 new works will be presented in this group show, opening april 11.
at Björkholmen Gallery, Stockholm, Sweden
www.bjorkholmengallery.com

__________________________________________________________________
March 2013
PUBLIC ART COMMISSION
40 tons of concrete bauhaus tiles, in an ornament of faith and superstition.
-during 2013 this Permanent Public Art Commision will be build at
Kunsthal Brænderigården, Viborg, Denmark.



__________________________________________________________________


Crosses and Losses, 2012, mixed media, 90 x 75 cm
__________________________________________________________________

December 2012 – participating in group show at David Risley Gallery:


“Finished, Unfinished, Crossed”, 2012, acrylic on canvas, 29,7 x 21 cm.


August 2012
EN VERDEN UDENFOR
Fernisering lørdag 18. august kl. 14
__________________________________________________________________


July 2012 – working on the show for Rønnebæksholm, Næstved:
“En Verden Udenfor, – Marie Søndergaard Lolk,
Mette Winckelmann, Richard Mortensen”

19. august – 7. oktober 2012
__________________________________________________________________


June. 2012
PUBLIC ART COMMISION
During 2012-2013, working on a Permanent Public Art Commision
for Kunsthal Brænderigården, Viborg, Denmark
*******************************************************************************************


Januar, 2012
I ANLEDNING AF METTE WINCKELMANNS SOLOUDSTILLING WE HAVE A BODY, INVITERER DEN FRIE UDSTILLINGSBYGNING ALLE TIL ET DEBATORIENTERET SEMINAR OM KROP, KUNST OG KATEGORISERING.
En række teoretikere, kulturaktører og kunstnere reflekterer over udstillingen og giver faglige perspektiver på emner som krop og køn i forhold til normativitet, identitetsdannelse, rum og æstetik.

Torsdag d. 26. januar 2012 kl. 18.30-20.30
Den Frie Udstillingsbygning, Oslo Plads 1, 2100 København Ø

*******************************************************************************************


Dec. 2011
WE HAVE A BODY
Solo exhibition.
Opening in Den Frie Udstillingsbygning, Copenhagen
Dec. 2nd 5pm
*******************************************************************************************


July 1st 2011
New York City
For the next half year Mette Winckelmann is joining the ISCP program in New York City.
*******************************************************************************************


June 2011
Vores Kunst / Our Art
Mette Winckelmann has been shortlisted for the public art competition Vores Kunst (Our Art) commisioned by the Danish Arts Foundation and the Danish Arts Council in collaboration with DR (Danish Broadcasting Corporation). Nine artist are competing to do ambitious public art projects for three separate locations in Denmark.
More info www.dr.dk/voreskunst
*******************************************************************************************


May 2011
‘Fools Square’, lamps for Karrierebar
New light at karriere created by six artists, based on white cord with socket and bulb, the six artists created lamps with a wealth of variation and expression, resulting in a new changed atmosphere at Karriere.
More info www.karrierebar.com

*******************************************************************************************


April 2011
Folklore, old new forms
Kunsthal 44MØN 24 April – 13 June 2011.
Mette Winckelmann is currently part of the group show Folklore, old News, curated by Solvej Helweg Ovesen at Kunsthal 44MØN. In her works, Winckelmann is referring to two art histories: the mens and the womens. She is combining them into a new story. The works do not comply with the customary rules for abstract painting. No, they fracture them constantly in the installational flow, in the choice of materials and colors, in the discussion of the painting, the painterly tradition, the historical masculine-defined imperative in relation to abstract painting.

Comments are closed.